Kamis, 19 November 2015

Menjimatkan Tenaga Anda Menggunakan 4 P

Menjimatkan Tenaga Anda Menggunakan 4 P

Setiap orang telah mengalami cabaran untuk menjimatkan tenaga yang cukup untuk perkara-perkara sehari-hari dilakukan ke atas kami senarai yang perlu dilakukan dan apabila anda mempunyai arthritis ia benar-benar boleh menyulitkan keadaan dengan mengehadkan jumlah tenaga yang anda ada dan mengganggu keupayaan anda untuk melakukan perkara-seharian aktiviti, kerja, dan menikmati masa berharga dengan keluarga dan rakan-rakan. Tetapi, terdapat beberapa perkara yang agak mudah yang anda boleh lakukan dari hidup anda untuk membantu anda menggunakan tenaga dengan bijak. Teknik-teknik penjimatan tenaga adalah apa yang dipanggil 4 "P": pacing, perancangan, keutamaan, dan kedudukan.

Pacing: Ia adalah kunci untuk membantu anda mengekalkan tahap tenaga anda sepanjang hari. Anda akan lihat pada aktiviti anda dan memecahkan mereka ke dalam langkah-langkah bayi dengan berselang-seli tempoh masa. Fikirkan tentang langkah-langkah yang perlu untuk menyelesaikan tugas atau aktiviti, dan kemudian cuba untuk bekerja melalui mereka mengambil masa anda dan pada kelajuan anda. Jangan terburu-buru itu! Dia bergegas stres walaupun anda akan mendapatkan dilakukan dengan lebih pantas dan pada akhirnya anda akan menggunakan lebih banyak tenaga maka anda benar-benar perlu. Benarkan diri anda banyak masa untuk mendapatkan tugas yang dilakukan dan jangan lupa untuk mengambil beberapa tempoh masa di antara. Anda mungkin mendapati bahawa anda sebenarnya mempunyai lebih banyak tenaga untuk masa lain. Cara yang betul untuk langkah anda sendiri adalah untuk belajar untuk mendengar badan anda, dengan cara itu dapat anda untuk menentukan apa tahap aktiviti yang bekerja untuk anda. Jika anda melakukan aktiviti terlalu banyak anda akan berakhir terlalu penat atau sakit terlalu banyak, namun terlalu sedikit boleh mengakibatkan anda kehilangan kekuatan otot dan akan membatalkan apa-apa dingin anda mungkin sudah mempunyai. Pembelajaran berapa banyak yang boleh anda lakukan sebelum anda mendapat letih dan berhenti untuk berehat akan membantu anda untuk menjaga dari semakin berkurangan bekalan tenaga anda sepenuhnya dan anda akan berakhir dengan beberapa dalam simpanan. Belajar untuk berehat fikiran anda dan juga badan anda adalah sama penting dan jika anda perlu bimbang tentang apa yang anda perlu lakukan seterusnya anda mungkin tidak akan mendapat manfaat sepenuhnya daripada masa rehat anda. Anda harus cuba untuk mengekalkan aktiviti anda dan berehat kali konsisten dan automatik supaya anda akan sentiasa kekal dalam had tenaga anda. Menyimpan jurnal atau diari, mendokumentasikan tahap tenaga anda pada masa yang berlainan dalam hari anda akan membantu anda untuk melihat apabila anda rasa terbaik dan anda apabila anda merasakan tahap tenaga anda akan turun. Anda akan mahu untuk menulis aktiviti yang anda lakukan apabila anda mula merasakan tenaga anda mula turun. Ini membantu anda untuk mengetahui apa aktiviti yang anda boleh bertolak ansur dan anda akan mula mendapat idea mengenai perubahan yang mudah anda boleh membuat dalam rutin harian anda untuk membantu anda mengekalkan tahap tenaga anda. Perkara pertama yang anda akan mahu lakukan adalah untuk memecahkan tugasan atau aktiviti kepada langkah-langkah bayi. Sebagai contoh: Mari kita mengatakan bahawa hari ini adalah hari dobi, anda boleh memecahkan ia ke bawah seperti ini; langkah 1- mengumpulkan semua pakaian; langkah 2 - memisahkan ke dalam beban yang berbeza; langkah 3 - mencuci dan mengeringkan; Langkah 4 - lipat dan tergantung pakaian dan meletakkan mereka pergi. Dengan berbuat pakaian anda dengan cara ini anda dapat berehat selepas anda telah terkumpulkan, dipisahkan dan meletakkan beban yang pertama dalam untuk dibasuh dan kemudian kering. Kemudian manakala beban kedua membasuh dan mengeringkan anda boleh kali ganda beban pertama, anda lihat, duduk tidak memerlukan berhampiran tenaga sebanyak berdiri tidak. Juga, perubahan yang mudah, seperti mewakilkan kerja-kerja kepada ahli-ahli keluarga anda boleh meninggalkan anda dengan lebih banyak tenaga untuk tugas-tugas harian yang lain.

Perancangan: Anda perlu perancangan yang berkesan untuk pacing yang tetap. Anda perlu melihat ke depan sehari, beberapa hari atau seminggu supaya anda boleh membangunkan beberapa jenis strategi untuk aktiviti anda dilakukan. Buat satu senarai tugasan satu perkara yang anda mahu untuk mendapatkan dilakukan atau lakukan, yang boleh dicapai dalam sehari supaya anda boleh merancang masa terbaik untuk setiap aktiviti lakukan. Jika waktu pagi adalah masa terbaik anda maka anda mungkin perlu merancang aktiviti yang lebih berat anda untuk masa atau jika anda mempunyai lebih banyak tenaga selepas tidur, anda mungkin mahu menjadualkan masa itu untuk melakukan kerja seharian anda atau melakukan aktiviti kerja yang memerlukan anda untuk menjadi lebih fizikal atau untuk anda untuk berfikir lebih sedikit. Namun, anda masih perlu merancang masa rehat yang siang tadi supaya anda boleh menambah tahap tenaga anda. Menggunakan kalendar atau perancang yang boleh membantu anda untuk menjadualkan aktiviti anda sepanjang minggu ini supaya anda tidak melakukan semua yang anda kerja berat pada hari yang sama. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk melihat semua perkara yang anda mahu lakukan atau perlu capai dalam seminggu, dan jenis gred mereka mengikut berapa banyak tenaga yang diperlukan untuk setiap dilakukan, seperti rendah, sederhana dan tinggi. Perkara kedua adalah untuk menyebarkan aktiviti tenaga yang tinggi sepanjang minggu supaya anda tidak melakukan terlalu banyak daripada mereka dalam satu hari dan akhirnya begitu letih bahawa ia akan membawa anda beberapa hari untuk mendapatkan semula tahap tenaga anda kembali. Ingatlah, yang melakukan terlalu banyak aktiviti penyaliran tenaga yang tinggi dalam satu hari boleh membawa kepada artritis atau fibromyalgia suar yang boleh mengambil masa beberapa hari atau beberapa minggu untuk mendapatkan lebih. Apabila anda menyimpan senarai perkara yang anda mahu capai, anda akan dapat mengesan apa yang anda telah dilakukan dan apa yang kamu perlu dilakukan. Ini akan memberikan rasa pencapaian yang positif ketika anda lihat kembali apa yang anda mampu untuk mencapai. Juga, ingat bahawa anda perlu menjadi agak fleksibel dengan jadual anda kerana ia akan membolehkan anda untuk melakukan aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan dan bahawa anda mungkin sebaliknya telah terlepas kerana anda adalah untuk lelah untuk melakukannya.

Keutamaan: Pembelajaran untuk memutuskan apa yang perlu anda lakukan pertama, mengutamakan, boleh menjadi sangat membantu apabila anda cuba untuk menjimatkan tenaga. Ia juga boleh menjadi salah satu yang paling mencabar untuk menguasai kerana ia memerlukan anda untuk mengambil lihat benar-benar dekat pada setiap anda bekerja, rumah, riadah dan aktiviti-aktiviti rekreasi dan kemudian membuat keputusan yang mana adalah yang paling penting dan perlu dan juga menyeronokkan untuk anda. Berikut adalah beberapa soalan yang anda ingin bertanya kepada diri anda apabila anda cuba untuk membuat keputusan yang aktiviti adalah lebih penting kepada anda.
Apakah keutamaan yang penting kepada saya dalam hidup saya? Pekerjaan, aktiviti isi rumah, atau mungkin keluarga dan kawan-kawan saya saya?
Di mana saya mahu untuk mengarahkan tenaga saya ke? Apa yang paling penting bagi saya?
Bagaimana saya boleh mendapatkan keseimbangan terbaik antara bekerja dan bermain dalam hidup saya?
Bagaimana saya boleh mendapatkan lebih banyak berada di sekitar kawasan kali ke hari saya yang akan membantu saya untuk mendapatkan semula bekalan tenaga saya.
Bolehkah saya membuat kerja-kerja harian saya lebih mudah supaya saya mempunyai lebih banyak tenaga lebihan pada akhir hari saya untuk melakukan perkara yang saya nikmati?
Adakah terdapat apa-apa yang saya benar-benar perlu berbuat demikian tidak boleh diwakilkan kepada orang lain atau bahawa orang lain mungkin boleh membantu saya dengan.
Anda akan mahu memberi keutamaan kepada aktiviti yang paling penting dan mewakilkan orang-orang yang kurang penting kepada orang lain dalam keluarga anda. Mewakilkan boleh menjadi sukar jika anda adalah jenis orang yang sentiasa mempunyai sikap yang perlu anda lakukan semuanya sendiri, tetapi jika anda mendekatinya dengan cara yang lebih positif dengan menyedari bahawa anda membantu diri anda untuk memelihara tahap tenaga anda, ia akan membuat ia lebih mudah. Siapa tahu, anda sebenarnya boleh membantu orang lain di rumah anda atau di dalam tempat kerja anda, dengan mengajar mereka untuk menerima tanggungjawab. Apabila anda rangkaian dengan keluarga, kawan-kawan, dan jiran-jiran untuk membantu anda menyiapkan tugas-tugas di tangan, seperti berkongsi kereta anak-anak anda dengan aktiviti-aktiviti, maka anda mungkin dapat membantu mereka untuk belajar untuk menjimatkan tenaga mereka juga.

Kedudukan: Apabila anda mengambil lihat bagaimana anda menentukan kedudukan badan anda atau mekanik badan anda, anda mungkin mendapatkan idea-idea lain tentang bagaimana untuk menjimatkan tenaga anda. Apabila anda menonton bagaimana anda meletakkan diri anda sebagai anda akan melalui hari anda, anda akan dapat untuk mengenal pasti beberapa cara untuk melakukan kerja-kerja harian anda menggunakan tenaga yang kurang yang akan membantu anda untuk melindungi sendi anda dari mana-mana tekanan yang berlebihan. Senarai di bawah adalah beberapa contoh teknik yang anda boleh memasukkan ke dalam rutin harian anda untuk membantu anda menjimatkan tenaga anda:
Duduk dan bukan berdiri kerana duduk mengambil tenaga kurang dari badan anda dan mengurangkan tekanan pada sendi kaki anda. Dengan menggunakan najis pancuran semasa mandi atau anak untuk berpakaian boleh membantu untuk mengurangkan tenaga yang anda akan sebaliknya gunakan untuk melakukan aktiviti ini.
Sekiranya anda harus berdiri untuk menyelesaikan tugas, dan untuk meringankan tekanan dan keletihan di belakang anda, cuba mengampu satu kaki di atas langkah-najis atau di bahagian dalam kabinet yang lebih rendah.
Postur yang baik semasa anda duduk dan berdiri akan membantu untuk melepaskan mana-mana keletihan pada leher, belakang dan bahu. Ini melibatkan menjaga telinga anda berbaris dengan bahu anda dan bahu berbaris dengan pinggul anda, dan pastikan kepala anda tidak condong terlalu jauh ke hadapan.
Menganjurkan kawasan kerja anda supaya semua yang anda perlukan adalah dalam jangkauan boleh membantu anda untuk mengelakkan apa-apa yang tidak perlu sampai, membongkok dan membongkok. Mempunyai barangan salinan di rumah boleh membantu untuk menghapuskan apa-apa perjalanan yang perlu antara bilik. Sebuah kereta yang telah dianjurkan dengan perkara yang anda perlu atau ringan bakul penganjur, atau tong simpanan yang anda boleh membawa barang-barang dalam, adalah cara-cara lain yang boleh membantu anda untuk mengelakkan apa-apa yang tidak perlu sampai, membongkok, dan membongkok.
Mempunyai permukaan kerja anda pada ketinggian yang betul untuk anda boleh membantu untuk menggalakkan postur yang baik dan mengurangkan keletihan yang datang dari postur yang lemah. Anda akan mahu permukaan kerja anda menjadi hanya pada ketinggian siku anda dan apabila anda sedang duduk ia perlu tepat di bawah ketinggian siku.
Untuk memudahkan aktiviti harian anda cuba menggunakan alat-alat yang boleh membantu anda dalam melakukan aktiviti-aktiviti tersebut. Barang-barang seperti reachers, span lama dikendalikan-, berus, dan dusters, dan pembuka balang, hanya untuk menamakan beberapa, yang boleh membantu anda apabila anda cuba untuk menyimpan tenaga anda.
Akhir sekali, anda perlu untuk bernafas semasa aktiviti anda. Saya tahu bahawa bunyi jenis pelik, tetapi ada cara yang betul untuk bernafas supaya anda boleh mengekalkan tahap tenaga anda dan membantu anda untuk berehat. Sebagai permulaan, memberi perhatian kepada bagaimana anda bernafas dan jika dada anda sedang bergerak ke atas dan ke bawah apabila anda nafas maka anda bernafas salah, ia tidak boleh bergerak sama sekali. Anda mahu kawasan perut anda untuk bergerak sebaliknya. Apabila anda bernafas dalam, kawasan perut anda perlu memperluaskan dan seperti yang anda disewakan nafas kawasan perut anda perlu memampatkan atau masuk ke dalam. Tarik nafas melalui hidung dan keluar melalui mulut perlahan-lahan. Bagi anda wanita di luar sana, berfikir tentang apabila yang melahirkan dengan anak-anak anda dan setiap kali anda mempunyai penguncupan anda diberitahu untuk bernafas dalam hak sebelum dan keluar semasa ia. Ia adalah konsep yang sama. Jika anda mengamalkan kaedah pernafasan dan memberi perhatian kepada bagaimana anda bernafas semasa aktiviti anda, ia akan menjadi semula jadi dan ia akan menjadi satu tabiat.
Ahli terapi pekerjaan adalah profesional yang terlatih untuk membantu anda membuat perubahan ini dan lain dengan cara yang anda, anda melakukan tugas harian anda. Jika anda mempunyai arthritis yang ahli terapi pekerjaan boleh mengesyorkan teknik dan alat-alat yang boleh membantu untuk melindungi sendi anda dari mana-mana tekanan yang berlebihan. Mereka juga boleh membantu anda menukar kerja anda dan rumah anda untuk membuat mereka lebih terkawal. Doktor anda boleh mengesyorkan yang ahli terapi pekerjaan jika anda membuat keputusan yang anda perlukan ini jenis bantuan.

Jika anda meluangkan masa untuk berfikir tentang semua perkara yang anda mahu lakukan atau perlu lakukan, ia boleh menjadi agak keterlaluan. Tetapi, jika anda boleh menerima hakikat bahawa anda akan mempunyai beberapa masalah yang terkawal, di hadapan anda, maka anda akan mula membuat perubahan dalam kehidupan seharian anda yang akan membantu anda untuk menjimatkan tenaga anda. Ingatlah bahawa perubahan yang anda buat akan, dalam jangka masa panjang, meningkatkan kualiti hidup anda dan anda akan merasa bahawa anda berada dalam kawalan sumber tenaga anda.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar